Els equips en acció

Aquest és el dia a dia de les escoles durant la missió!

The Ubuntu Team

2018-2019 / La Missió

6è · Escola Escaladei
Cerdanyola del Vallès · Barcelona
Lab1 Matèria
Només existeix allò que veiem?

El món invisible té efectes sobre el món visible.
18/01/2019

Amb aquest repte ens hem adonat que hi ha coses que existeixen tot i que no les veiem i que, a més a més, tenen efectes sobre altres coses. La matèria la podem trobar en diferents estats: sòlid, líquid o gas. La matèria es pot transormar d'un estat a un altre. De fet, la matèria no es crea ni es destrueix, només es transforma. En aquest experiment hem pogut veure com, a través d'una reacció química entre un líquid (vinagre) i un sòlid (bicarbonat), hi ha hagut una transformació, ja que s'ha generat : un gas (diòxid de carboni), un líquid (aigua) i un sòlid (sal). La densitat és la relació entre la massa de l'objecte amb el volum que ocupa. Hi ha objectes més densos que els altres. En l'experiment que hem fet, hem pogut demostrar que hi ha gasos que són més densos que els altres. En aquest cas, el diòxid de carboni, com que es més dens que l'oxigen, té tendència a baixar, per tant, desplaça l'oxigen que fa possible que l'espelma cremi. Per aquest motiu, les espelmes s'apaguen. Ha estat una experiència fantàstica i, a part que ens ho hem passat molt bé i que tots i totes hi hem pogut col·laborat, ens ha permès aprendre força coses sobre un món que no podem veure: l'invisible.


Lab2 Força
Per què es mouen les coses?

Existeixen forces invisibles capaces de moure el nostre món visible
09/02/2019

Amb aquest repte hem après moltes coses sobre l'electricitat i el magnetisme. El circuit elèctric ha de disposar dels elements necessaris per tal que s'encengui la bombeta: -Un generador o pila -Cable elèctric -La bombeta Per tal que la bombeta s'encengui, aquest circuit ha d'estar tancat, és a dir, que els electrons han de poder anar d'un dels pols de la pila a l'altre, sense que hi hagi cap mena d'interrupció. Hem demostrat que hi ha alguns materials que són conductors de l'electricitat (com els metalls i el grafit) i, en canvi, n'hi ha d'altres que no són conductors (com la ceràmica, el paper o l'aigua). Aquests últims els anomenem aïllants. Vam voler afegir un element més a l'experiment: l'aigua salada, i vam poder comprovar com, a diferència de l'aigua sense sal, la salada sí que era conductora. Una vegada comprovat com funciona un circuit elèctric, vam comprovar com hi ha objectes que els podem fer moure sense necessitat que entrin en contacte, només per la proximitat. L'agulla de la brúixola és un imant amb dos pols, per tant, quan hi hem acostat un altre imant, la força magnètica, ha fet que l'agulla fos atreta per l'imant que hi apropàvem i per tant, es movia. Hem pogut veure que, en el cas de la bobina per la qual hi circula un corrent elèctric, té el mateix efecte que un imant, ja que ha provocat exactament la mateixa reacció que l'imant. L'agulla d'una brúixola sempre assenyala el nord de la Terra, perquè l'interior de la Terra té unes característiques d'un imant bipolar i, genera un camp magnètic. Aquest camp, té un pol a prop del pol Nord geogràfic i un altre prop del pol Sud. Aquest camp és tan fort, que l'agulla de la brúixola (imant) s'hi sent atreta. Ha estat una experiència fantàstica!


Lab4 Llum
Què veiem amb la llum que no veiem?

ue
10/05/2019

Després d'haver fet aquesta última visió, ha quedat demostrat que la ciència ens ha ajudat a fer-nos conscients que al nostre voltant hi ha moltes coses que existeixen i no en tenim consciència. És interesssant pensar en aquesta idea perquè qui sap el que encara ens queda per descobrir. En l'època en què no hi havia càmeres fotogràfiques, per exemple, no haurien pogut saber de l'existància dels infrarojos. També és interessant saber a qui se li va acudir que a través d'una càmera es poguessin captar aquests rajos. L'experiment de les boletes també ens ha ajudat a entendre que, a vegades, no som capaços de veure un tipus de rajos directament, peró sí veure'n els seus efectes. Aquesta és una altra de les maneres d'entendre més el món que ens envolta i, en aquest cas, també ens ajuda a prendre precaucions per la nostra salut. Hem volgut saber què passava si exposàvem les boletes a la llum florescent de la classe i hem vist que aquestes no en quedaven afectades. Hem arribat a la conclusió que, si haguessin canviat de color, tots estaríem exposats a uns rajos que serien nocius per a la nostra pell i que ens hauríem de posar protecció per estar a classe! Afortunadament, ens hem quedat més tranquils, però també ens hem fet més conscients que a l'estiu, ens hem de protegir la pell, perquè, encara que no veiem els rajos UV, aquests hi són i provoquen efectes negatius sobre nosaltres.







Una iniciativa de:


Alba

En col·laboració amb:


Produïda per:


eduXarxa

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a finalitats analítiques i tècniques; tractant dades necessàries per a l'elaboració de perfils basats en els teus hàbits de navegació.
Pots obtenir més informació i configurar les teves preferències des de 'Configuració de cookies'.

Configuració de cookies