Los equipos en acción

¡Este es el día a día de las escuelas durante la misión!

Els Muntells 3

2023-2024 / Haz visible lo invisible

5º · Escola 16 de Febrer
Els Muntells · Tarragona
Lab1 Materia
¿Solo existe lo que vemos?

La màgia de les coses invisibles.
27/11/2023

Només existeix el que veiem? No, hi ha moltes coses que no podem veure que existeixen: coses microscòpiques, gas... En quines formes o estats podem trobar la matèria? sòlid ( una pedra ), líquid ( aigua ) i gasós ( CO2) Es pot produir un canvi d’estat? Sí, si variem la temperatura ho podem fer. L'exemple més clar és l'aigua que quan es congela canvia d'estat o quan l'escalfem molt es converteix en vapor. Què és la densitat? És la quantitat de massa que conté un material en un determinat volumen. Ha sigut important la densitat en aquests experiments? Sí, perquè al tenir més densitat el CO2 que l'oxigen l'ha desplaçat i ha fet que el foc de l'espelma s'apagués.


Lab2 Fuerza
¿Por qué se mueven las cosas?

Les forces que no veiem amb els ulls.
11/01/2024

Com ha de ser un circuit elèctric perquè hi circuli el corrent elèctric i s’encengui la bombeta? Ha de tenir tots els materials necessaris: pila, cables i bombeta. Quan connectem els cables a la pila els electrons del del fil de coure se senten atrets per un pol i repel·lits per l'altre pol, generant corrent que circula pel circuit. És possible que un objecte exerceixi una força sobre un altre sense que es toquin? Sí, per exemple la força magnètica. Què succeeix quan hi situem a prop dos imants? uns pols es senten atrets i els altres es repel·leixen. Dos imants encarats pels pols de nom diferent s'atrauen. Dos imants encarats pels pols del mateix nom es repel·leixen Per què l’agulla d’una brúixola sempre assenyala el nord a la Terra? Perquè l'agulla de la brúixola és un imant i la terra actua com un imant gegant.


Lab3 Energía
¿Qué provoca los cambios en la materia?

La llum i els seus colors.
13/02/2024

Quina relació té la llum del sol amb els colors? La llum del sol Il·lumina els objectes, quan els toca la llum es reflecteix. Aquests rajos reflectits arriben als nostres ulls i ens permet veure els objectes. Què passa amb la llum del sol quan ens toca la pell? La llum emet calor i augmenta la temperatura de la superfície, en aquest cas la pell. Quan un material (per exemple, el globus) rep energia i s’escalfa, què li passa? Quan la llum arriba als globus s'escalfen amb l'energia que rep. Al escalfar-se la goma s'estira i es trenca. Cada globus absorbeix l'energia de la llum que no ha reflectit. Per exemple, el globus blanc reflecteix tota la llum per això no explota ,el globus negre absorbeix tota la llum i els globus dels altres colors absorbeixen tota la llum menys la del seu color, que la reflecteixen. On podem trobar energia al nostre entorn? La podem trobar amb la llum del sol i el foc.


Lab4 Luz
¿Podemos ver con luz invisible?

Amb els ulls no podem veure-ho tot.
09/04/2024

Per què diem que amb l´ajuda de la ciència podem veure allò que és invisible? Com ho aconseguim? La ciència ens ha ensenyat a veure més enllà del que veuen els detectors naturals com poden ser els nostres ulls. La ciència ens dóna la resposta a allò que no podem veure com pot ser la llum ultraviolada i la infraroja. Ambdues, necessitem instruments digitals o sensors per veure-la. Per veure la llum infraroja necessitem una càmera digital i per a la llum ultraviolada necessitem unes boles fotosensible d'UV. Amb l'experiment de les boletes, veiem que tenen una reacció al sol en funció de la protecció que hem aplicat.


Meta
Un último paso para el final


02/05/2024

Com us ho heu passat? Ens ho hem passat genial. Ens hem divertit molt. Hem après moltes coses noves. Hem fet moltes coses que no sabíem. Treballar els experiments junts amb els companys/es és molt divertit. Què heu après? Hem après a treballar en grup coses de la ciència. Hi havia coses de la llum que no sabíem i ha sigut molt interessant. Hem aprés coses del CO2, de la llum ultraviolada i infraroja, que la llum afecta els colors, els circuits elèctric i com funcionen les brúixoles... Quina ha estat la millor part d’aquesta experiència? Ens agrada fer coses que exploten i que facin sorolls. Ens ha agradat molt l'experiment que apagàvem les espelmes amb el CO2 que sorgia de la barreja del vinagre i bicarbonat. També va ser molt interessant quan explotaven els globus amb l'ajuda de les lupes, va ser molt emocionat i curiós. Hi tornaríeu a participar? Sí, ens agrada molt que ens donin propostes científiques i experimentar.







Una iniciativa de:


Alba

Con colaboración de:


Producida por:


eduXarxa

Utilizamos cookies propias y de terceros para finalidades analíticas y técnicas; tratando datos necesarios para la elaboración de perfiles basados en tus hábitos de navegación.
Puedes obtener más información y configurar tus preferencias desde 'Configuración de cookies'.

Configuración de cookies